måndag 16 november 2009

Tillbaka bakom ratten

Äntligen äntrar jag bussen igen. Det har varit skollov och jag har tagit ledigt och passat på att besöka New York men nu är jag tillbaka i regniga Stockholm och tillbaka bakom ratten igen. Det var ungefär en månad sedan jag körde buss men det är som att cykla, dock något större än en cykel.

I helgen har det blivit mycket körning i Årsta och ibland kommer det hinder i vägen. Blir stående några minuter, passagerarna ser vad som händer så inga sura miner.


Det är inte helt ovanligt att resenärer frågor om hållplatser, gator och vart de ska och kan kliva av. Det kan låta ungefär så här när man ska lämna Liljehomen för färd mot Gullmarsplan: "Går bussen förbi Sjöviksvägen?" "Japp, det gör den, det både ropas ut syns på tavlan ovanför mig". Blir svaret från mig. Vid Sjöviksvägen är det ingen som plingar så jag stannar för säkerhets skull och ropar ut i bussen om någon ska av. Inget svar. Åker vidare och vid Åmäningevägen som långt, långt från Sjöviksvägen kommer resenären som undrade om Sjöviksvägen och frågar om vi har passerat hållplatsen. Ja det har vi tyvärr.

Inga kommentarer: