lördag 22 augusti 2009

Att köra mjukt

Fick en klapp på axeln och en fin kommentar från en passagerare: "Vad du körde mjukt och bekvämt". Svarade genast: "Tack" och "det var roligt att du sa så". Det är sällan man får beröm men det är väldigt värmande när man får det. Detta sporrade mig att försöka köra så bra som möjligt för att få en till liknande kommentar. Tyvärr blev det bara den.

Jag åker själv mycket buss och vet vikten av att köra mjukt. Det finns de som lätt blir åksjuka, andra vill läsa men alla vill inte att det går ryckigt. Tycker också att som bussförare är det viktigt att visa yrkesskicklighet. Vi får betalt och ska vara proffs på att köra buss, då ska det gå enligt tidtabell, mjukt och säkert.

Det finns dock vissa bussar som gör jobbet svårt. Det rycker när den växlar upp respektive växlar ner. Hjälpbromsar slår i mer än vad de ska och dörrar funkar inte samt en massa andra problem. Det är här tävlingsmänniskan i mig väcks, att ändå göra det så bekvämt som möjligt, dölja dessa brister. En annan del är vägarna. Vägar med hål och bulor. Att kryssa fram eller inte kryssa. För mycket svängar och passagerna blir åksjuka. Köra över hål och bulor och passagerna behöver njurbälte om tidtabellen ska hålla. Allt detta tillsammans skapar en enorm utmaning och fixar man det bra kanske man får ett leende från nöjda passagerare.

Inga kommentarer: