lördag 1 augusti 2009

Stannande buss

Tog över en buss och föraren informerade om att bussen har en egenhet att plötsligt "dö". Att det känns som soppa torsk men att den sedan startar igen efter någon sekund. Kör linje 161 (Gröndal-Bagarmossen) fram och tillbaka utan större problem. Ska sedan med bussen köra linje 133 och 160. Då uppenbara sig problemet mer. Väldigt frustrerande när man ska köra iväg och kommer ett par meter för att sedan tappa fart när bussen "dör". Passagerarna upplever färden som ryckig och det finns risk för att bussen verkligen kan dö också. Meddelar in problemet och får det lite förvånande svaret "Nä trasiga bussar ska vi inte köra, fixar en ny vagn åt dig". En kvart senare har jag en ny buss och en halvtimme senare slutar jag.

Det var det andra vagnbytet jag begär på en vecka. Förra gången var det en varningslampa för motorn som blinkade och oljetrycket åkte som en jojo. Kände att det kunde bli dyrt för företaget att köra utan oljetryck.

2 kommentarer:

OlaSand sa...

"Nä trasiga bussar ska vi inte köra, fixar en ny vagn åt dig".

Vilken trevlig kommentar! Sådant skulle man vilja höra oftare!

whippo sa...

Om jag hade druckit kaffe hade jag satt det i halsen.