lördag 1 augusti 2009

Stort misstag

Tidigmorgon och närmar mig Hökmossen. Ser en tant vingla omkring på gatan. Stannar och kollar vart hon ska, hon viftat med armarna och vinglar bort från gatan. Kan vända runt och plocka upp en passagerare som väntar. Tar ombord passageraren och stänger dörren. Måste tidsreglera i tre minuter så jag inte åker för tidigt. Den vingliga tanten närmar sig och bankar på dörren. Jag öppnar och undrar hur det står till. Märker att hon är väldigt berusad och hon säger att det inte är så bra. Hon vill ha hjälp med taxi och viftar med telefonen. Säger ett nummer till taxi åt henne men hon kommer ombord. Hon försöker ringa taxi samtidigt som hennes man kommer och han är inte påverkad. Han säger att han tar hand om henne och de ska åka tunnelbana sedan till sjukhuset.

Funderar och det är bara åtta minuters resa och inte mycket folk. Låter dem åka med. Han har remsa åt dem båda. Tanten sätter sig bredvid den enda passageraren som inte ser nöjd ut. Det är en ung tjej som mest ser rädd ut. Tanten flyttar på sig och den unga tjejer flyttar, säger till henne att sätta sig framme hos mig. Nu verkar gubben få kontroll på tanten i alla fall. Det slutar med en väldigt jobbig resa, som tur är var den kort.

Nu vet jag att jag aldrig skulle ha låtit tanten komma in i bussen eller i alla fall bett henne gå av. Där kan det hänvisas till säkerhet då man inte vet vad som kan hända. Eller? Vill ju också att alla ska kunna åka så länge de betalar... Lite kluven... Just nu känns det som jag gjorde ett misstag.

Inga kommentarer: