lördag 23 maj 2009

Trafikhändelse

Ännu en kväll och natt, den ena är inte den andra lik och denna natt blev verkligen annorlunda.
Det började med ett par turer till Långsjö, 141 och Älvsjö, 142 från Telefonplan. Dessa är korta, ca. tio minuter enkel väg. Sedan ett gäng turer med 160 som går mellan Gullmarsplan och Årstberg. En riktig matar linje, inte den roligaste heller.


Blommor i Årstaberg

Kaffet är nu redo för de lite senare timmarna med turer till Älvsjö och Långsö igen för att avslutas med en tur från Fruängen till Gullmarsplan, linje 144.



Det är ganska mycket ungdomar som åker med bussen fram och tillbaka. De åker från Långsjö och sedan på tillbaka vägen åker de med igen. De undrar vart bussen ska sedan och jag förklarar att bussen ska tas ur trafik. Bussen ska sedan till Fruängen. Ungdomarna undrar vilken väg jag ska ta. Förklarar att det spelar ingen roll för den är inte i trafik, den ska köras tom. Ber dem bestämt men vänligt gå av, ser att tiden börjar gå och jag har snart bråttom till Fruängen. De lämnar bussen men en av dem öppnar luckan vid främre dörren när huvudströmbrytaren sitter. Ser att de är upprörda och måttar sparkar mot bussen. Bestämmer mig för att åka därifrån innan något händer. När jag kommer till Fruängen och stänger av bussen märker jag att de faktiskt tog huvudströmbrytaren. Dörren går igen och det går inte att starta bussen. Stänger manuellt av dörren och öppnar den. Som tur har jag en extra nyckel till bussen och den passar. Meddelar händelsen till RTL som blev glada över att jag hade en extra nyckel med mig.


Omskyltat till 144 och två passagerare med mig. Rullar sakta iväg. In i villaområdet Längsjö igen. På vägen ser jag tidningsbuntar och en stor blomkruka. Blir tvungen att dra i handbromsen och meddela resenärerna om trafikhindret. Går ut för att flytta på tidningsbuntar så jag kommer förbi. Hör hur något slår ner dovt. Hindret är rensat, in i bussen igen och PANG. En ruta i bussen går sönder. Kör iväg en bit och frågar passagerarna om de är okej. De är bara lite skärrade. Meddelar RTL om saken. Jag får avgöra om jag ska köra vidare eller inte. Rutorna i bussen är av dubbel typ och det var den yttre som gick sönder, så det funkar att köra med. Bestämmer mig för att köra vidare till Gullmarsplan, bussen ska därefter till garaget och jag till sängen. Tänkte skriva Trafikhändelse rapport om sakerna när jag kom till garaget men hittar inga papper för det. Det får bli i morgon, dock blev det en felrapport på rutan.


Har läst om stenkastning mot bussar men trodde inte det skulle hända i lugna Långsjö. RTL skulle skicka en "bil" dit för att säkra området. Vet inte hur det gick, får kolla lite i morgon om någon vet. Är inte avskräckt av händelsen, snarare besviken på dessa ungdomar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj, det händer mycket i bussförarsvängen...vad står RTL för ?
Trevlig helg önskar Maria :-)

whippo sa...

Inte en dag är sig lik eller natt för den delen. Til frågan, RTL står för Radio Trafik Ledningen och det är dom som har koll på alla bussar. Det är dit man kan vända sig om man har problem. Whippo