fredag 29 maj 2009

"Släpp ut mig"

"Nu har vi en buss till dig, den står i E men vänta fem minuter med att plocka ut den. Den håller på att torkas ur"

Ja ha tänker jag och sakta vankar iväg mot garaget och E-rampen. Där står den alldeles ensam. Det är en ny buss för att vara vårat garage och den har fått en specialbehandling. Fintvätt och bonad invändigt. Det riktigt blänker om hela bussen. Hoppas bilderna kan göra rätt för sig.

Tyvärr blev "hon" inte glad när jag skulle iväg med "henne". Hon satte sig på tvären direkt och deklarerade att hon minsann ville stanna i garaget idag. Det var lufttrycket som inte ville stiga. Det måste vara luft i bussen för att bromsar och utrustning ska fungera. Trycket steg inte, är trycket under 5 bar går bussen heller inte att köra, det finns en säkerhet för det "spärrventil". Fick tillkalla lite hjälp och en kille kom och visa mig. "Det gäller att vara bestämd och inte ge sig, gasa på så ska du se att du får upp trycket" Mycket riktigt steg trycket efter någon minut med gasande. Jag är van vid att bara starta bussen och göra en säkerhetskoll och under tiden stiger trycket av sig själv. Hon behövde tydligen en fast hand.

Till dagens ära fick jag köra en linje jag inte har kört förut men varit nyfiken på. Delar av den har jag kört som nattbuss 191 men nu gick denna linje (153) från Fridhemsplan till Bredäng. Det funkade bra, lite tajt om tid och plats inne i stan bara med alla byggen.


Resten av dagen och kvällen körde jag diverse längre linjer vilket jag gillar. Tiden gick fort men det var många idag som var lite buttra. Det kom med jämna mellan rum lite rop "SLÄPP UT MIG" i stället för att förklara att de måste trycka på den lilla knappen på den stora saken vid dörren så tryckte jag helt enkelt bara upp dörren själv. Orkade inte förklara och en del tycker det är lite pinsamt. Jag får ta på mig rollen som dum helt enkelt, det är ju jag som inte öppnar dörren. Men man kan inte annat än småle ibland när resenärer försöker öppna dörren genom knuffa, vifta trycka på allt förutom knappen. Som oftast brukar faktiskt medresenärer vara snabba på att hjälpa till och visa men inte idag. Idag var nog alla lite trötta. Godnatt.

2 kommentarer:

Maria sa...

Att du orkar skriva så sent när du kommer hem...trevlig helg!

whippo sa...

Är ofta lite upp i varv. Skönt att skriva av sig lite för att sedan somna in. Denna vecka har tyvärr varit ganska hektisk men nu stundar en välförtjänt helg med sol och ledighet.

Trevlig helg på er alla bloggläsare.