söndag 24 maj 2009

Snöar det?

Fint, fint puder yr omkring mig, när jag kör känns det som att köra en vinter kväll när det snöar lätt. Luften är full av maskrosfrön på sina ställen och det ligger driver på vägen.

Idag är det blå buss som gäller, vi har bara en linje på Söderort med blå buss och det är 173 mellan Skarpnäck och Skärholmen. Ganska lång tur. Drygt två varv ska jag köra den. De blå bussarna är ganska bekväma att köra, oftast är det sköna stolar och bussarna är ganska ljudisolerade. Nackdelen är att de är slöa, våra blåbussar är gamla och trötta vilket gör att det är ganska svårt att hålla tiden.


Blåbuss i vändslingan, Skarpnäck

Den första vändan från Skärholmen klev det på massor med folk vid IKEA. Mycket packet och prylar med sig. Blir tvungen att uppmana om att hålla gångarna fria. Det är den absolut viktigaste delen när det gäller säkerhet, att hålla gångarna och dörrarna fria från saker. Som oftast följer folk instruktioner när man uppmanar på ett trevligt sätt. Så även idag. I de blåa bussarna finns det även lite extra hjälpmedel som kameror. Det är vid den bakersta dörren efter leden, där kan man inte alltid se med backspeglarna. Väldigt bra och borde finnas i alla bussar. Det är även en yttre kamera så att man ser att folk inte är för nära eller klämmer sig i dörren.



Kameror i de blåa bussarna

Efter blåbuss körning hade jag lite körning med 163 mellan Bredäng och Kärrtorp, också ganska lång och skön linje. Lite folk och bekväm buss. Blir tvungen att gasa på bra sedan för jag har bara åtta minuter på mig att köra från Kärrtorp till Gullmarsplan och lämna bussen till nästa chaufför. Avslutar dagen med lite 142 och 134. Den första går mellan Telefonplan och Älvsjö och den andra Liljeholmen och Östberga. Inga problem förutom att bussPC:n får för sig att jag ska på helt andra turer. BussPC är den apparat som sköter om radio och skyltning i och utanpå bussen. Kontaktar RTL om det och jag ska köra efter den kommendering jag har fått. Får alltså gå in i datorn och skylta manuellt, annars behöver man inte bry sig om det, datorn fixar allt. Slutar 03.45

Uppdatering från gårdagen. Inte hört något mer och jag lämnade in två stycken rapporter om händelserna. Såg att bussen stod kvar på "klagomuren" där vi lämnar bussar för reparation.

Den krossade rutan utifrån.

Inga kommentarer: