torsdag 28 maj 2009

Flyt

Ett perfekt pass. Första bussen funkar perfekt och jag får ett fint flyt i körningen. Tiden ligger perfekt nästan hela tiden, som mest minus 1 minut. Stoppen och kurvorna blir som lätta smekningar. Allt bara rullar på.

Buss nummer två funkar också perfekt. De som kör buss vet att hjälpbromsarna kan vara luriga och det räcker med att titta på bromsen så "hugger" det i buss. Det är inte att vi vill köra ryckigt utan att bromsarna är justerade att vara så. När jag tar en sväng runt bussen under paus märker jag bokstäverna ATR utanpå bussen. Ojdå det är en ATR-vagn. Dessa är till för att räkna passagerare och tid. Tidtabeller skapas efter dessa ATR-bussar. Det blir ju passande tänker jag för nästa körning är 192, nattbuss från Fruängen till Sergels torg. Vet att tiden inte kommer att räcka, ser direkt på kör-specifikationen att 10 min från Fruängen till Hökmossen är fysiskt omöjligt om man ska köra lagligt. Det får dessutom inte vara några resenärer som väntar på hållplatserna.

Som väntat håller inte tiden. Kör in lite på slutet men kommer ungefär 3-5 minuter sent till Sergels torg. Har där 20 minuter reglering. Kör tillbaka och 5 minuter sen där också. Tänker att hoppas tabellen kommer att ändras nu. Annars en lugn kväll med trevliga resenärer, fick en liten prat stund med en kille som var nyfiken på yrket när jag körde sista vändan från stan.

Inga kommentarer: