onsdag 3 juni 2009

Prata inte med föraren

När jag växte upp har jag minnen av skyltar som fanns i bussen som uppmanade att inte prata med chauffören. Det stod något liknande som "Förbjudet att prata med föraren under färd" eller "Samtal med föraren är förbjudet". Dessa skyltar finns inte längre, det är bara om att inte skymma sikten. Ändå lever mycket av det kvar, det är sällan som passagerare inleder samtal. Inte heller hakar de på när man själv börjar. Det finns dock två undantag, barn och handikappade, vissa fall pensionärer. Men barn och handikappade saknar den där spärren. Tycker det är roligt med barn som sätter sig längst fram och vi kan "köra" buss tillsammans, få lite hjälp att se efter om det någon som ska med eller inte, hälsa goddag och sånt. Den andra delen är handikappade och de är ofta brutalt ärliga och roliga. Samtalen kan höras över hela bussen men det gör inget tycker jag. Oftast ställer de raka frågor och är allmänt glada. Idag hade jag just en tjej som var på riktigt prat humör, hon skulle till jobbet, undrade vilken linje jag skulle köra sedan och där hade hon varit osv. Jag blev i alla fall extra munter efteråt.

Inga kommentarer: