torsdag 25 juni 2009

Nytt och gammalt


Det stod nya Volvo bussar i Hammarbyhallen. Riktigt tjusiga, säkert med fungerande AC. Det jag vet är att de inte kommer till det garage där jag kör. Vi har bara Scania. Det jag också vet är att de är gamla med många småfel på. Häromdagen fick jag min skörd av fel och hoppas nu att det kommer dröja innan det blir en liknande dag.

Fel nr 1
Det första som händer är vid byte till bussen noterar jag hur det pyser om den. Frågar föraren som precis körde den om läckan. Det är bara att gasa deklarera han. Okej, startar och trycket är på noll. Gasar upp trycket vilket tar tid och kör iväg. Tar upp passagerare och trycket sjunker. Så får det inte vara. Anropar RTL och begär ny vagn. Får köra klart min vända med läckande buss.

Fel nr 2
Plötsligt ser jag i min högra spegel en lucka som fladdrar ut. Är bara hundra meter från vändslingan så jag kör in och stannar. Noterar att ena låset till luckan är trasigt och den andra har jaginte med mig verktyg för att stänga ordentligt. Får igen luckan med de verktyg jag har och hoppas den håller sig stängd. Efter en kilometer åker luckan upp igen. Anropar RTL om det hela samtidigt som jag möter en kollega. Frågar han om verktyg vilket han har och springer för att fixa problemet. Allt löser sig och färden går vidare.

Fel nr 3
Dörrar är alltid ett problem eller problemet är när de ska öppna sig eller stänga sig, annars är det inga problem. Denna gång är det dörren längst bak i en ledbuss som inte vill stänga sig. Är tvungen att tvångsstänga och böka varje gång någon har använt den. Det tar ungefär två minuter extra för varje gång. Nu orkar jag helt sonika inte med problemet utan bara kör vidare, dagen är snart slut.

1 kommentar:

Mårten sa...

Jag har också sett de Volvobussarna - från T-banan. Vet inte heller vart de ska. Vet du vad de hade de för inventeringsnummer?

Har ni ledvagnar med svängande bakaxel på Söderort?

Mvh
Mårten