onsdag 22 juli 2009

KAOS i Liljeholmen

Kör linje 161 mor Liljeholmen och befinner mig vid Svedmyra när jag hör på radion att en lastbil har kört ner en strömkabel för tvärbanan vid Liljeholmen. Tänker att det är säkert fixat tills jag kommer dit. Ska dit och byta buss för att sedan köra linje 143 därifrån. Ju närmare jag kommer desto mer hör jag på radion att det inte går att köra till Liljeholmen. Vid Gröndal inser jag att det är kört. Får köra förbi ett stillastående tåg. Funderar och kör istället upp vid Marievik. Meddelar RTL att jag ställer mig där. Bra hör jag, vi använder nu Marievik som terminal får jag som svar.

Utsikt över Liljeholmen från Marievik

Hela bussterminalen går inte att använda nu. Alla bussar får hitta nya körvägar. Försöker att svara på alla frågor från förvirrade trafikanter om vart deras bussar går. Försöker att hålla dem på ett ställe och förmedla till kollegorna att vi hämtar passagerare från ett ställe så att de inte behöver springa omkring. Väntar dessutom på den buss jag ska lösa av. Den kom aldrig, väntade i över en och en halv timme på den. Hoppade på nästa omlopp istället och då var terminalen i bruk igen men linje 152 och 133 kan inte köra den normala vägen. Som tur var körde jag inte dessa linjer. Däremot träffar man på surt folk i terminalen som inte får någon information om vad som händer. Tyvärr vet inte vi heller så mycket. Får ta på mig rollen lite och gå ut och informera lite och beklaga förseningarna. Har inte heller fått någon rast eller mat. Springer iväg och tar en snabb hamburgare innan jag ska köra buss igen.


Kaoset upp på Marievik.

Boven i dramat.

Det var som sagt en lastbil med kran som körde ner ledningen. Tyvärr blev också ambulans inblandad i det hela då saker rasade ner.

1 kommentar:

Mårten sa...

Jag hörde det på radion - vi hade några bussar som körde tågersättning. Verkade dramtiskt. Intressant att läsa hur ni löste det - tur att det inte händer varje dag. Var det kranen som glömts i uppfällt läge?