lördag 25 juli 2009

Kvalitet och arga tanter

Efter kalabaliken i Liljeholmen följer också "normala" dagar. Inte mycket händer utöver det vanliga utan linjerna körs som vanligt. Ibland råkar man utför endel äldre bussar med sviktande kvalitet. En buss som jag körde härom dagen hade en annorlunda stopp-knapp, den för att stänga av bussen. Det räcker inte alltid att vrida på nyckeln utan bussen måste stängas av med en knapp. För en ny chaufför som mig kan det vara en utmaning att hitta denna knapp då de flesta inte är utmärkta med något. Denna knapp var i alla fall utmärkt men bilden talar ganska mycket om hur bussarna ibland kan se ut. Ser nu fram emot ett par dagars ledighet. Såg att jag sedan ska ha ut-tjänster, alltså börja snortidigt med att köra ut en buss från garaget.


Körde linje 164 som snurrar runt i Årsta för att sedan åka till Södersjukhuset och sedan runt i Årsta igen osv. När jag kom till Södersjukhuset stod det redan en 164 på våran hållplats, tänker att de ska ju gå i 30 minuters trafik, vad gör den kvar här. Träffar föraren och han förklarar att bussen är trasig och en ny är på väg. Precis när det är dags för mig att köra kommer hans buss. Jag kör iväg och rundan i Årsta var inte rolig sen. Där stod resenärerna som väntade på turen innan. All aggression som de hade byggt upp under väntan fick jag över mig, äldre damer är inte lätt att tas med. Naturligtvis är det mitt fel att den förra turen blev inställd.

Inga kommentarer: